Island
Island 2003.
26. Siječanj 2014

Black Uhuru - "The Dub Factor"

Ima puno dobrih dub albuma, ali kad bi se tražilo one najbolje, onda se njihov broj svodi na sasvim nekoliko. I u toj maloj nekolicini, negdje u samom vrhu bi bio upravo ovaj. Black Uhurov "The Dub Factor" izašao je iste godine, 1985. kao i njihov Grammyem nagrađeni album "Anthem". Nastao većinom od materijala prethodne godine objavljenog albuma "Chill Out" i u manjem dijelu albuma "Red" iz 1981. u "The Dub Factor" se Paul 'Groucho' Smykle pojavljuje kao glavni dub majstor. Čovjek koji sve što je dodirnuo u ovom fahu, zlata vrijedno. Međutim, ovdje korišteni materijali su u tolikoj mjeri izmiješani i prearanžirani da su postali gotovo neprepoznatljivi spram vokalnih verzija. Premda se broj dub/reggae albuma na kojima je Groucho sudjelovao svodi nažalost na samo tri. Pored ovoga i najboljeg, radio je još Sly & Robbieov "A Dub Experience" te jedan album od Ini Kamoze iz 1984. godine. Njegova karakteristična tehnika miksanja, koja se bazira na fragmentiranim elementima ritmova i melodije, te pregršt sonične magije i spacey efekata ostala je unikatna sve do dan danas. Ipak konceptualno održavajući u svakom momentu duh i stil od Black Uhuru, ovih u originalnom izdanju ukupno deset brojeva, a u 2003. objavljenom reizdanju s dodatna tri bonusa, se nadovezuju bešavno, bez standardne praznine između pojedinih pjesama.

Album otvara "Ion Storm", verzija pjesme "Fleety Foot" s lepršavim uplivima gitare i basom koji ima neku svoju izoliranu liniju ne obazirući se na ostatak skladbe. Poslije nje dolazi "Youth of Eglinton" s militantnim ritmom bubnjeva i hlapljivim komadićima syntha. Žestoki gitarski chopovi i jaki udarci bubnjeva dominiraju u "Big Spliff", verzijom pjesme "Right Stuff". Među najčudnovatije ubraja se iduća "Boof'n'Baff'n'Biff", nastalom od "Eye Market", gdje se vokalni samplovi i instrumenti miješaju u kaotičnu ali smislenu kakofoniju zvukova i efekata. "Puffed Out" u centru ima finu gitarsku melodiju i repetitivne, debele bas linije iz pjesme "Puff She Puff". S riječima 'I don't like monday/ that's the day slavery begins' počinje "Android Rebellion", jedna proto digitalna verzija pjesme "Mondays". Još jedan od vrhunaca albuma je "Apocalypse", mračna inačica pjesme "Darkness" s konačnim zaključkom: 'Darkness seems to fall upon the world'. Izvrsno izdubirana s uraganskim efektima je sljedeća "Back Breaker", verzija od "Wicked Act", a "Sodom" obilježavaju fina glavna gitarska melodija i synth ekstravagancije. Nastala od "Emotional Slaughter", posljednja na izvornom izdanju je "Slaughter" u kojoj su u centru čvrsti gitarski chopovi i melodični bas. Prva bonus pjesma je "Cool Off", verzija od "Carbine", s fantastično dubovanim ritmom bubnjeva. Majstorska svemirska mutacija od "Chill Out" je drugi bonus "Destionation Unknown", a treći bonus "Fire And Brimstone" je vrlo ritmična verzija od "Journey".

Na prijelomnom trenutku u vremenu, poslije čega je dub nestao s glazbene mape Jamajke i nastupio svoje putovanje u široki svijet, kao jedan od posljednjih izdanak izvornog jamajčanskog dub umijeća stvoren tik prije digitalne revolucije, "The Dub Factor" je jedan samostojeći dokument dub dostignuća, kojeg mnogi poznavatelji materije s pravom svrstavaju među najbolje dub albume ikad. Radi svoje egzotičnosti i neobične tehnike pomalo je nepristupačan i u početku se na njega prvo treba naviknuti, ali jednom kad se "uđe" u njega, postaje jasno zašto je ostao toliko cijenjen sve ove godine.